top of page
Een druk knooppunt

Aanbod

Wanneer je vastloopt in het leven en niet goed (meer) weet wat je moet doen, dan is het fijn als iemand naast je komt staan en met je meekijkt. Dat helpt om te kunnen zien en ervaren wat alleen vaak niet lukt. Tezamen brengt je dichter bij wat jou uniek maakt en wat jij nodig hebt om vrij(er) te kunnen leven. 
Je kunt terecht voor o.a. de volgende klachten en vragen: 

Behandelmogelijkheden

Individuele PMT


Wanneer je hebt besloten om aan de slag te gaan met individuele psychomotorische therapie starten we met een intakegesprek. Hier kijken we samen naar de reden van jouw komst. Dit kan met of zonder ondersteuning van degenen die belangrijk voor je zijn, wat jijzelf het prettigste vindt. We spreken over wat de klachten, maar vooral ook de wensen zijn. Aan het einde van de intake krijg je een advies voor behandeling. Deze begint altijd met een kennismakings- en observatiefase, vaak van 3 à 5 sessies. Hierna evalueren we hoe deze afspraken van beide kanten zijn ervaren en worden er behandeldoelen en een behandelplan opgesteld. Er zal in samenspraak gezocht worden naar de juiste frequentie van de afspraken die nodig is om doelen en wensen te behalen. De
inhoud en duur van ieder traject zijn uniek en daarmee lastig voorafgaand te bepalen.

​

​

Binnen de Psychomotorische therapie kan er ook gekozen worden voor Trauma sensitieve kickbokstherapie. Dit wordt aangeboden vanuit de TRAP methodiek. Kickboksen biedt waardevolle en uiteenlopende mogelijkheden voor mensen met trauma om zowel aan hun fysieke als mentale welzijn te werken. Naast de kans om traumatische gebeurtenissen te verwerken, biedt de sport als lichaamsgerichte therapeutische interventie ook mogelijkheden om te leren omgaan met de gevolgen van trauma en het doorbreken van aangeleerd overlevingsgedrag dat het huidige leven kan belemmeren. 

De sport kickboksen is in ons geval slechts een middel. De kracht van de therapie ligt in de begeleiding en de verbinding met de deelnemers. Naast behandeling van trauma is deze vorm ook erg effectief om te werken aan zelfvertrouwen, leren omgaan met grenzen en (her)vinden van eigen krachten en mogelijkheden. 

Groeps PMT


Voor deze vorm van therapie kan worden gekozen als tijdens de intake of behandeling duidelijk naar voren komt dat doelen het beste behandelbaar zijn in groepsverband. Gedurende de therapieperiode worden de individuele doelen van elke deelnemer geïntegreerd in de groepssessies. Iedere deelnemer ontvangt begeleiding en ondersteuning bij het omgaan

met emoties, conflicten, stress en andere psychische uitdagingen die naar voren komen.
De groepssessies kunnen variëren qua duur en frequentie, afhankelijk van de behoeften en mogelijkheden van de deelnemers. Naarmate de therapie vordert, wordt er gewerkt aan het vergroten van veerkracht en het ontwikkelen van gezonde sociale relaties binnen de groep.

Gezinstherapie (PMT)


Psychomotorische gezinstherapie is een vorm van therapie waarin zowel praten als lichamelijke beweging centraal staan.

Het richt zich op het gezin als geheel met als doel het verbeteren van de onderlinge communicatie en positief beïnvloeden van de dynamiek binnen het gezin. Tijdens de sessies worden verschillende oefeningen en activiteiten gebruikt om de gezinsleden bewust te maken van hun emoties, gedragingen en interacties en om hen te helpen nieuwe manieren van omgaan met problemen te ontdekken. Deze therapievorm kan worden toegepast bij diverse gezinsproblemen, zoals conflicten, communicatieproblemen, gedragsproblemen of trauma's.
​
Behandeling volgt altijd in een vaste cyclus van 5 afspraken.
Tijdens het eerste moment kijken we met elkaar naar wat jullie met elkaar anders willen. Welke wensen er bij ieder familielid

zijn en welke voor het gehele gezin. Dit geeft de richting aan de sessies. In de tweede t/m vierde sessie worden ervaringsgerichte werkvormen opgedaan om patronen te observeren. In de vijfde afspraak kijken we met elkaar welke observaties, adviezen en oefeningen hebben gezorgd voor meer inzicht en invloed op de gezinsdynamiek. Zo kan er meerdere keren een cyclus worden doorlopen.

​
Het gezin wordt over het algemeen gedefinieerd als een groep mensen die met elkaar samenleven en onderlinge familiebanden hebben. Meestal gaat het om ouders of verzorgers en hun kinderen, maar het kan ook bestaan uit

partners zonder kinderen, meerdere generaties van familieleden, samengestelde gezinnen, pleeggezinnen, etc.
Het gezin vormt de basis van de samenleving en speelt een belangrijke rol in het opvoeden, verzorgen en ondersteunen

van de individuele leden. Om die reden zijn er dus verschillende alternatieven mogelijk in de vormgeving van deze therapie.

Er kan besloten worden om geheel of in delen te behandelen. In verband met de complexiteit kan een duo-behandeling van twee therapeuten worden aangeraden. Hiervoor is er een samenwerking met Annemiek van Keulen orthopedagoog, ouderbegeleider & systeemtherapeut  (NVRG & SKJ geregistreerd).

Relatietherapie (PMT)


Psychomotorische therapie stelt koppels in staat om onbewuste patronen en emoties te verkennen en te uiten, door middel van lichaamsgerichte oefeningen en activiteiten. Hierdoor kunnen ze beter contact maken met zichzelf en elkaar, hun communicatie verbeteren en daarmee hun relatiedynamiek positief veranderen. Het lichaam wordt beschouwd als een belangrijke bron van informatie en heling.
 
​​

​

Onderwijs 


De kinderen en jongeren van nu zijn de toekomst van later. Het gezegde ‘Er is een dorp nodig om een kind groot te brengen’ -

geeft mooi weer dat het veel vraagt om dit zo volledig mogelijk te kunnen doen. In een moderne samenleving met veel tweeverdieners is er minder tijd thuis en zijn kinderen langer op en rondom school. Ook zijn de groepen groter en nemen

sommige kinderen een ander soort rugzak mee door diversiteit in achtergrond, cultuur en opvoeding. Kortom; het beroep op docenten is groter en vooral complexer aan het worden. Om docenten mee te nemen in die verandering is ondersteuning en training vaak gewenst om de psychologie die gepaard gaat met dit proces beter te kunnen begrijpen en gebruiken in een

nieuwe denk- en werkwijze. Dit helpt bij het realiseren van een vruchtbare leeromgeving voor alle partijen.


Ondersteuning kan op de volgende wijze:

 

Informatieve presentaties: voor docenten, ouders of andere professionals in het onderwijs om hen bewust te maken van de

invloed van diverse ontwikkelingsstoornissen, thuissituaties, culturen en hoe dit van invloed is op het gedrag dat zichtbaar is in

de klas. Hierbij is er ook ruimte om anders te leren kijken naar en handelen op dit gedrag.


Workshops voor docenten: workshops waarin docenten leren hoe ze psychomotorische oefeningen en activiteiten kunnen integreren in het reguliere onderwijs. Wat vaak kan helpen bij de bevordering van concentratie, sociaal gedrag en zelfregulatie

bij leerlingen. Door het delen van expertise hopen wij te kunnen bijdragen aan een meer holistische benadering in het onderwijs.


Begeleiding van leerlingen: workshops en/of presentaties aan leerlingen over psychologie/psychomotorische therapie voor het vergroten van zelfkennis en verkleinen van schaamte op thema’s die in het onderwijs veelal (nog) onvoldoende aan bod komen. Denk hierbij aan thema’s als pesten, grenzen aangeven, emoties (h)erkennen, kwetsbaarheid etc.


Begeleiding van docenten: door ondersteuning bij wat je tegenkomt en hoe je dit als mens raakt, zonder dat het zorgt voor negatieve invloed voor de docent zelf. Tijdige ondersteuning is preventief zorgen voor de toekomst van docent en aanbod.


Therapie op de school locatie: er is ook de mogelijkheid om op locatie behandeling aan te bieden om op die manier te kunnen inspelen op wat er ter plekke nodig is. Niet alleen voor het kind maar waar gewenst en nodig ook voor docenten.

Denk ook aan groepsaanbod gericht op een specifiek en actueel thema dat speelt.


Ouderavonden: door presentaties tijdens ouderavonden kunt u ouders bekend maken met psychomotorische therapie en hoe zij hun kinderen verder kunnen ondersteunen in hun motorische en psychologische ontwikkeling. Hierbij wordt uitleg geboden over

hoe zij de principes van psychomotoriek kunnen integreren in het dagelijks leven van hun kinderen en wordt geadviseerd over

spel- en bewegingsactiviteiten die bijdragen aan de ontwikkeling.

​

​

bottom of page